0%
QuickTip

Jak skorzystać z VoLTE i ViLTE w sieci Orange? Wejdź na wyższy poziom komunikacji

autor:
Łukasz Michalik
Stale korzystamy ze smartfonów, ale czy w pełni wykorzystujemy ich potencjał i odkryliśmy już ich wszystkie możliwości? Gdy firmy telekomunikacyjne rezygnują z 3G, by przejść na nowsze technologie, warto poznać funkcje dostępne, dzięki nowszym standardom. Czym są VoLTE i ViLTE w sieci Orange i czemu mogą nam ułatwić codzienne funkcjonowanie i kontakty z bliskimi?

To rozwiązania, dzięki któremu możemy bezpiecznie i bezpłatnie dzwonić oraz prowadzić połączenia wideo bez wyczerpywania pakietu danych. Bez dodatkowych aplikacji, bez potrzeby używania komunikatorów, zawsze w najwyższej jakości i bez dodatkowych opłat. A do tego energooszczędnie i z błyskawicznym zestawianiem połączeń. Zalety usług VoLTE i ViLTE są trudne do przecenienia, podobnie jak fakt, że – aby z nich skorzystać – zazwyczaj nie musimy nic robić. Czy wiedzieliście o tym?

Czym jest i jak działa VoLTE?

VoLTE (Voice over LTE) to technologia, dzięki której połączenia głosowe są wykonywane za pośrednictwem sieci LTE. Rozmowy te nie wyczerpują pakietu danych, a usługa zapewnia wyższą jakość połączeń.

Warty uwagi jest także bardzo krótki czas oczekiwania na połączenie, które realizowane jest błyskawicznie.

Aby skorzystać z VoLTE, potrzebujemy telefonu obsługującego tę funkcję oraz karty SIM LTE. W przypadku urządzeń z oferty Orange wspierających VoLTE i mających aktualne oprogramowanie, usługa ta będzie domyślnie aktywna. Dla smartfonów kupionych na wolnym rynku konieczne może być ręczne uaktywnienie obsługi VoLTE w ustawieniach telefonu.

fot. materiały partnera

Czym jest ViLTE?

ViLTE (Video over LTE) to rozwiązanie, dzięki któremu możemy prowadzić rozmowy wideo z wykorzystaniem sieci LTE. Pod względem efektu działania ViLTE przypomina rozmowy prowadzone przezróżne komunikatory, ale – w przeciwieństwie do nich – nie korzysta z pakietu danych komórkowych i działa bezpośrednio w sieci LTE.

W praktyce oznacza to, że dla tej konkretnej usługi operator telekomunikacyjny udostępnia w sieci specjalny kanał z przypisanym priorytetem QCI (Quality of Service Class Identifier). Jest to wskaźnik informujący sieć, w jakiej kolejności i jakości zestawiać konkretne połączenia.

Dla użytkowników ViLTE oznacza to, że ich połączenia będą zestawiane z krótszym czasem oczekiwania i w wysokiej jakości.

fot. Adobe Stock

Jak sprawdzić, czy możemy korzystać z ViLTE?

Aby zacząć korzystać z ViLTE, nie trzeba nic robić! Ponieważ usługa działa bezpośrednio z poziomu telefonu, wystarczy – po wybraniu numeru – zamiast słuchawki kliknąć w ikonę kamery. Aby było to możliwe, spełnione muszą być tylko trzy warunki: użytkownik musi znajdować się w zasięgu sieci LTE, korzystać z telefonu, który wspiera technologię ViLTE oraz ma kartę SIM LTE i mieć włączoną funkcję VoLTE, co jest domyślne dla nowych telefonów z oferty Orange.

Warunek przebywania w zasięgu sieci LTE jest spełniony dla 99 proc. użytkowników telefonów w Polsce. Starsza sieć 3G jest stopniowo wyłączana, a w jej miejsce włączana jest sieć LTE, zapewniająca lepszy zasięg, jakość połączenia i szybkość przesyłania danych.

W rezultacie usługi telekomunikacyjne są świadczone z wykorzystaniem nowszego, powszechnie dostępnego standardu). Możliwość korzystania z niego zapewnia karta SIM LTE (na karcie SIM powinien znajdować się napis USIM, USIM.MC lub LTE). Użytkownicy, których karty nie obsługują tego standardu, mogą bezpłatnie wymienić je na nowsze.

Jak sprawdzić, czy nasz telefon obsługuje funkcję ViLTE? Pomoże w tym lista telefonów z oferty Orange z wykazem obsługiwanych przez nie funkcji sieciowych.

Telefon obsługujący VoLTE (Voice over LTE) i kupiony w Orange ma tę usługę domyślnie aktywną. Jeśli konkretny telefon został kupiony przed udostępnieniem usługi dla danego modelu, do uruchomienia VoLTE wystarczy aktualizacja oprogramowania.

fot. Adobe Stock

Czy musimy włączać ViLTE?

ViLTE to usługa sieciowa – działa niezależnie od połączenia z internetem. Listę telefonów obsługujących ViLTE znajdziemy na stronie Orange. By korzystać z niej, nie potrzebujemy dodatkowej aplikacji. Jest dostępna z poziomu telefonu przy wybieraniu numeru rozmówcy.

Możemy od razu rozpocząć połączenie wideo. Wystarczy, po wybraniu numeru odbiorcy, kliknąć ikonę kamery. Druga możliwość to przełączenie się rozmowę wideo podczas zwykłego połączenia głosowego. Potwierdzeniem, że jest to możliwe, jest aktywna ikona kamery – jeśli osoba, z którą rozmawiamy, nie ma możliwości korzystania z ViLTE, ikona będzie nieaktywna.

fot. Adobe Stock

Jakie zalety ma ViLTE?

Korzystając z ViLTE, nie ponosimy dodatkowych opłat związanych z przesyłem danych czy koniecznością uzupełniania pakietu internetowego. Połączenie wideo jest taryfikowane zgodnie z cennikiem za połączenia głosowe, bez ponoszenia kosztów związanych z transmisją danych.

ViLTE nie potrzebuje dostępu do internetu - usługa będzie działać nawet przy wyłączonej transmisji danych, a prowadzone w ten sposób rozmowy mniej - w porównaniu z różnymi komunikatorami - wyczerpują baterię naszego smartfona i zapewniają wyższy poziom poufności.

Obie usługi są bezpieczne, wygodne i godne polecenia, ale nie każdy o nich wie. Warto sprawdzić w ustawieniach swoich telefonów lub pomóc np. seniorom – pokazując i wyjaśniając im te funkcjonalności.