0%
QuickTip

Jak napisać ogłoszenie, by sprzedać samochód od ręki?

autor:
Mateusz Lubczański
Dobre ogłoszenie dotyczące sprzedaży samochodu powinno dawać kupującemu pełną wiedzę o pojeździe. Sam opis już nie wystarczy – na platformie OTOMOTO, która zorganizowała konkurs "Liderzy Jakości", sprzedający udostępniają nawet profesjonalnie przygotowane materiały wideo. Oto elementy, na które trzeba zwrócić uwagę i które pozwoliły tegorocznym laureatom zyskać miano najlepszych.

Pozwól innym dobrze poznać to, co masz do zaoferowania

Niezależnie, czy jest to małe miejskie auto za około 10 tys. zł, czy limuzyna należąca do dystyngowanego dyrektora, który podróżował nią głównie na tylnej kanapie – napisanie dobrego ogłoszenia opiera się zawsze na tych samych zasadach.

Musisz dokładnie napisać, z czym potencjalny kupujący ma do czynienia – jaka to marka, model, w opisie warto umieścić nawet dokładną datę produkcji. W przypadku modeli z długim stażem rynkowym może być to kluczowa informacja, gdyż samochody z jednego roku modelowego mogą różnić się niektórymi elementami osprzętu (np. napinaczami łańcucha rozrządu).

Sprawdź dokładnie, jaki silnik napędza samochód oferowany na sprzedaż – nawet ta sama pojemność może oznaczać dwie różne jednostki. W przypadku hybryd czy pojazdów elektrycznych warto napisać o stanie akumulatora trakcyjnego.

Spisz dokładnie wyposażenie samochodu. Podgrzewanie foteli, obecność szklanego dachu czy innych opcji automatycznie podnosi wartość pojazdu. Kolejne punkty zdobywamy wyszczególnieniem takich pozycji, jak obecność drugiego kluczyka, garażowanie auta (co wiąże się z lepszym stanem powłoki lakierniczej) czy faktem, że użytkownik nie palił wewnątrz tytoniu.

fot. Adobe Stock

Przyciągnij uwagę szczegółowymi informacjami

Warto zadbać o to, by ogłoszenie się wyróżniało. Platformę OTOMOTO odwiedza miesięcznie średnio 14 milionów internautów (1), a sama liczba ogłoszeń pojazdów osobowych przekracza liczbę 250 tys. pozycji!

Kluczowa jest książka serwisowa. Jeśli auto serwisowane było w niezależnym warsztacie, warto wykazać np. rachunki czy faktury za przeprowadzone naprawy. Dla wielu osób istotny może być okres ważności przeglądu technicznego czy ubezpieczenia OC.

Jeśli wiemy, że auto było kupione w polskim salonie, warto to zaznaczyć. Jest to jego niewątpliwa zaleta, podobnie jak to, że został wcześniej kupiony przez klienta indywidualnego. Konsumenci zdają sobie sprawę, że pojazdy flotowe mogą być  nadmiernie eksploatowane. Znajdź i umieść w ogłoszeniu numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Klienci coraz częściej korzystają z internetowych narzędzi, pozwalających na sprawdzenie historii pojazdu, a te dane są kluczowe.

(1) źródło danych: Google Analytics, wartości uśrednione za okres lipiec — grudzień 2023

fot. Adobe Stock

Co bardzo istotne: nie koloryzuj!

Zrezygnuj z popularnych zwrotów, których używają twórcy memów. Ogłoszenie powinno być napisane wyczerpująco i rzeczowo.

Jeśli auto miało kolizję – napisz o tym. Jeśli jesteś w posiadaniu zdjęć z naprawy – jeszcze lepiej! Określ zakres serwisu w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Istotne są najważniejsze, kosztowne naprawy, jak wymiana rozrządu czy np. amortyzatorów.

Jasne określenie stanu samochodu, nawet z jego pomniejszymi usterkami, wzbudza większe zaufanie do sprzedającego. Wszelkie nieprawidłowości i tak szybko wyjdą na jaw – podczas pierwszego przeglądu technicznego czy podczas wizyty w serwisie. Przez ostatnie lata świadomość klientów prywatnych znacząco wzrosła.

Stworzenie dobrego ogłoszenia to kwestia wielu elementów, które tworzą finalny obraz pojazdu w wyobraźni kupującego. Im większym wykażemy się zaangażowaniem, tym szybciej będziemy mieli w ręku podpisaną umowę kupna-sprzedaży. Zyskamy też więcej argumentów przy negocjacji ceny.

fot. AnnY_Jitchanamont, Adobe Stock

Przed zrobieniem zdjęć umyj i odkurz auto w środku. Przetrzep dywaniki, zgarnij kurz z zegarów czy nieużywanych elementów kabiny. Użycie kosmetyków do wnętrza (i tapicerek skórzanych) na pewno nie zaszkodzi.

Można też pokusić się o wykorzystanie czernidła do opon i plastikowych elementów nadwozia. Trzeba jednak uważać, by nie przedobrzyć i nie czyścić np. komory silnika – to może dać kupującemu do zrozumienia, że chcemy coś ukryć.

Sprawdzonymi miejscami na zrobienie zdjęć są parkingi centrów handlowych czy drogi techniczne. Najlepiej sfotografować auto rano lub godzinę przed zachodem słońca – zdjęcia robione w samo południe mają ostre cienie, a samochód traci swoje walory estetyczne. Pojazdy zwykle wyglądają neutralnie wtedy, gdy trzymamy aparat na wysokości świateł. Niepożądane są ujęcia robione z góry czy z poziomu nawierzchni.

Wystarczą zdjęcia z przodu, z tyłu i po skosie. Warto jednak skupić się również na wnętrzu. Pokaż tapicerkę foteli (a raczej jej stan), rozmiar bagażnika (wraz z wyposażeniem, np. kołem zapasowym), ilość miejsca z tyłu, wskazania drogomierza (licznika) oraz komorę silnika.

fot. MEDVEDENKO OLEKSANDR, Adobe Stock

Wyjdź przed szereg i dodaj materiał wideo!

Okazuje się, że same zdjęcia mogą już nie wystarczyć. Materiały wideo stają się coraz bardziej popularne i stanowią as w rękawie sprzedającego.

Jeszcze niedawno był to przejaw ekstrawagancji, teraz wideo staje się niemal kluczowym elementem ogłoszenia. Z tego rozwiązania powinni korzystać wszyscy sprzedający - nie tylko ci, którzy wystawiają samochody osobowe premium, ale też oferujący części i maszyny cieżkie lub rolnicze. Materiały tego typu to kolejny ukłon w stronę klienta, a jak potwierdzają to "Liderzy Jakości" platformy OTOMOTO, takie rozwiązanie po prostu działa. Sam pomysł pojawił się podczas pandemii i jak widać – nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.

Trzeba pamiętać, że w takim materiale rezygnujemy z muzyki, filtrów czy efektownych przejść pomiędzy klipami. Tutaj liczy się treść. Postarajmy się pokazać coś więcej niż tylko kolor samochodu i kilka widoków nadwozia. Tak jak w przypadku zdjęć, postaraj się by pojazd był czysty, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Nie musisz być profesjonalistą. Zwizualizuj z bliska stan lakieru, głębokość bieżnika opon, wyposażenie – np. wraz z jego sposobem działania.

Platforma OTOMOTO wie, jak istotna jest jakość. Dlatego w tym roku po raz pierwszy zorganizowała konkurs na najlepsze ogłoszenia, wyłaniając laureatów w konkursie "Liderzy Jakości OTOMOTO". Ma on na celu promowanie, niezależnie od kategorii i skali biznesu, dobrych praktyk sprzedaży online w branży motoryzacyjnej. Zwycięzcy zostali ogłoszeni podczas wyjątkowej gali. Należą do nich:

Kategoria samochody osobowe i dostawcze - Grupa Cichy-Zasada Volkswagen Poznań-Przeźmierowo

Kategoria motocykle: BMW Inchcape Wrocław

Kategoria części zamienne: ŁadneFelgi.pl

Kategoria maszyny ciężkie: Korbanek sp. z o.o.

Kategoria samochody elektryczne: Berdychowski Autoryzowany Dealer Volkswagen

Nagrodę specjalną otrzymał: Auto Centrum Lis