Jak ESG wspiera rozwój firmy?
ESG – to naprawdę ważne!
W kwestiach środowiskowych przedsiębiorstwa mogą m.in. redukować emisję gazów cieplarnianych, zwiększać efektywność energetyczną, dbać o recykling, zarządzać zasobami naturalnymi i wspierać ochronę środowiska. W kontekście społeczeństwa ważne są relacje firmy z pracownikami, klientami, dostawcami i społecznością lokalną, w tym ochrona praw pracowniczych, promocja różnorodności czy odpowiedzialność społeczna. Równie istotne są tematy związane z ładem korporacyjnym, a więc etyka i przejrzystość działania oraz odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji.
ESG to miara tego, jak firma wpływa na świat i społeczeństwo oraz czy jest zarządzana w zrównoważony i etyczny sposób.
Późniejsze i łatwiejsze raportowanie
Raportowanie ESG jest dla firm wyzwaniem. Dlatego też na wniosek przedsiębiorców UE przyjęła tzw. "stop-the-clock" – dwuletnie odroczenie obowiązku raportowania ESG dla dużych firm (miały zacząć raportować za 2025 r.) oraz małych i średnich notowanych na giełdzie (pierwszy raport za 2026 r.). Pakiet "Omnibus I" zakłada uproszczenie wymogów raportowych.
Polski rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz kilku innych ustaw, co oznacza odroczenie obowiązku raportowania ESG w Polsce na zasadach odpowiadających unijnym regulacjom.
ESG jest w trendzie
Biznes rozumie, że przyszłość leży w zielonej transformacji. Według szacunków Banku Światowego skutki zmian klimatu do 2050 r. mogą kosztować światową gospodarkę ponad 23 bln dolarów.
Najwięksi globalni gracze wdrażają strategie neutralności klimatycznej, bo widzą w tym szansę na zbudowanie przewagi nad konkurencją. Zdecydowana większość firm z indeksu S&P 500 już publikuje swoje strategie ESG. Co więcej, UE, Chiny czy Japonia inwestują w technologie niskoemisyjne, wiedząc, że pozostanie przy węglu i ropie oznacza krok w tył.
Kontrahenci i klienci wierzą w ESG
Wdrażanie zasad ESG to najlepsza odpowiedź na oczekiwania kontrahentów. Firmy budują zaufanie i lojalność, co sprzyja długoterminowym relacjom biznesowym. Co więcej, banki i inwestorzy coraz częściej finansują przedsiębiorstwa, które osiągają dobre wyniki ESG. Firmy zyskują nie tylko dostęp do kapitału, ale niejednokrotnie mogą liczyć na obniżenie kosztów finansowania.
Rośnie również liczba świadomych konsumentów, dla których zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna są ważne. Przy wyborze konkretnych produktów i usług biorą oni pod uwagę wpływ firmy i jej oferty na środowisko naturalne czy warunki pracy w danym przedsiębiorstwie. Firmy, które komunikują swoje działania ESG, budują zaufanie wśród klientów, co z kolei przekłada się na ich lojalność oraz pozytywny wizerunek na rynku.
Czas na oszczędności
Inwestycje w efektywność energetyczną, GOZ czy redukcję emisji CO2 mogą przynieść oszczędności i poprawić efektywność procesów biznesowych. Przykłady? Inwestycje w energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie czy sprzęt biurowy pozwalają obniżyć rachunki za prąd i ogrzewanie. Przejście na papier z recyklingu, wykorzystywanie elektronicznych dokumentów i cyfrowych narzędzi także obniża koszty. Podobnie jak segregacja śmieci, recykling i minimalizacja odpadów.
Firmy korzystają z ekologicznych środków transportu, optymalizują trasy dostaw, dbają o bezpieczeństwo i dobrostan pracowników, obniżając koszty rotacji czy absencji. Co więcej, skuteczne zarządzanie ryzykiem pozwala uniknąć błędów i strat finansowych. Z kolei transparentność i odpowiedzialność społeczna przekładają się na zaufanie klientów, a więc i zyski.
OZE – wybór ekologiczny i ekonomiczny
Rozwój technologii OZE jest dynamiczny, co przekłada się na spadek kosztów produkcji energii. OZE staje się więc wyborem ekonomicznym (także w kontekście systemu ETS 2).
Zastąpienie paliw kopalnych źródłami odnawialnymi pozwala radykalnie zmniejszyć emisję CO2, mniejsze jest również zużycie wody w porównaniu z konwencjonalnymi elektrowniami, co wpływa na niższe koszty produkcji. Wdrażanie OZE wpływa też na wskaźniki środowiskowe w raportach ESG.
Inwestycje w źródła odnawialne i odejście od paliw kopalnych ma konkretny społeczny wymiar. W ten sposób firmy tworzą wysokiej jakości miejsca pracy i podnoszą świadomość ekologiczną wśród pracowników, ucząc ich efektywnego korzystania z zasobów.
Odpowiedzialność, która zwiększa wiarygodność
Lepsza reputacja to – jak już wspominaliśmy – większe zaufanie klientów, którzy coraz częściej zwracają się w stronę firm odpowiedzialnych społecznie, oraz zaangażowanie pracowników – dziś wiele osób chce pracować w firmach, które pozytywnie wpływają na środowisko i społeczeństwo. Biznes spełniający standardy ESG jest też atrakcyjny dla banków, funduszy inwestycyjnych i inwestorów.
Co więcej, dążenie do zrównoważonego rozwoju wymusza innowacje i poszukiwanie nowych rozwiązań, co nie tylko wpływa na konkurencyjność, ale na postrzeganie biznesu jako nowoczesnego i odpowiadającego na współczesne potrzeby.
Wdrożenie strategii ESG to szansa na zbudowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej, nowoczesnej i zaangażowanej. Taki biznes cieszy się zaufaniem, jest konkurencyjny, a jego działalność bardziej efektywna i zyskowna.