0%
QuickTip

Jak wybrać bezpieczne i ekonomiczne opony zimowe?

autor:
Wojciech Grzesiak
Późną jesienią kierowcy zaczynają rezerwować terminy w serwisach na wymianę opon z letnich na zimowe. Jest to również dobry moment, by pomyśleć o zakupie nowego ogumienia, które będzie bezpieczne dla podróżujących i przyjazne dla portfela. Podpowiadamy, jak wybrać opony zimowe.

Choć obowiązek jazdy na oponach zimowych nie jest wprowadzony w Polsce, to jednak zdrowy rozsądek powinien wziąć górę i zmotywować kierowców do zakupu zimówek. Kiedy zmienić opony na zimowe? Eksperci radzą, by robić to, kiedy temperatura spadnie poniżej 7°C i utrzymuje się na niskim poziomie.

W niskich temperaturach opony letnie twardnieją, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia, ponieważ sztywny blok bieżnika może się ukruszyć. Dodatkowo bieżnik jest tak skonstruowany, by sprawdzać się w wyższych temperaturach na suchej nawierzchni lub w trakcie opadów deszczu. Z kolei bieżnik opon zimowych jest stworzony z myślą o szybkim oczyszczaniu się ze śniegu i błota pośniegowego.

Opony letnie mają także dłuższą drogę hamowania w niskiej temperaturze, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo nie tylko w nagłych sytuacjach. Skoro już wiecie, dlaczego warto dokonać zmiany, to jeszcze warto dowiedzieć się, jak wybrać najlepsze opony zimowe.

 Tajemnice etykiet na oponach

Od 2012 r. opony są oznaczane etykietami podobnymi do tych ze sprzętów AGD i RTV. Znajdują się na nich informacje o oporach toczenia mających wpływ na zużycie paliwa, przyczepności opony na mokrej nawierzchni i poziomie generowanego hałasu. W 2021 r. wprowadzono dodatkowe zmiany.

Obecnie klasa efektywności paliwowej jest oznaczona literami od A do E i przyjmuje się, że wraz ze spadkiem o jeden stopień zużycie paliwa wzrasta o 0,1 l na każde przejechane 100 km. Podobnie oznacza się przyczepność na mokrej nawierzchni. Tu każda kolejna klasa to dodatkowe 3,5 m drogi hamowania. Dlatego najlepiej wybierać opony klasy A lub B.

Poziom głośności jest oznaczany przez symbol fal dźwiękowych. Krótko rzecz ujmując – im więcej fal, tym głośniejsza opona. Musicie jednak wiedzieć, że z racji swojej konstrukcji opony zimowe zawsze będą nieco głośniejsze od letnich. Warto wiedzieć, że poziom hałasu jest mierzony na zewnątrz pojazdu, a za odczucia w jego wnętrzu odpowiada wiele czynników. Hałas może być generowany np. przez zużyte łożysko piasty. Dodatkowo w 2021 r. wprowadzono oznaczenie informujące, czy produkt nadaje się do użytku zimą.

fot. materiały partnera

Jaki rozmiar opon zimowych?

Zanim wybierzecie odpowiedni rozmiar opon, warto dowiedzieć się, jak odczytywać informacje na jego temat. Mamy tu trzy cyfry oznaczające szerokość mierzoną od krawędzi do krawędzi i wyrażaną w milimetrach. Kolejne dwie cyfry oznaczają profil, a więc wysokość i tu parametr podaje się w procentach w stosunku do szerokości. Dalej można spotkać literę R, która oznacza opony kierunkowe. Jej brak to informacja, że opona jest diagonalna.

Ostatnie dwie cyfry wyrażają średnicę w calach. W praktyce zwykło się kupować ogumienie o mniejszej średnicy i szerokości oraz wyższym profilu. Opona o wysokim profilu lepiej tłumi nierówności i chroni felgi przed uszkodzeniami powodowanymi np. przez dziury w drogach. Wąskie opony mają też większą siłę nacisku na cm kw., więc lepiej "wgryzają się" w śnieg.

Na przekór tej teorii producenci aut często sugerują używanie opon o takich samych rozmiarach jak letnie i należy trzymać się przede wszystkim zaleceń z instrukcji obsługi auta.

fot. Pixabay

Parametry i oznaczenia opon zimowych

Tuż za oznaczeniem szerokości i średnicy znajdują się informacje na temat nośności opon oraz indeksu prędkości. Pierwsza wartość wyrażana jest w liczbach od 0 do 199 i oznacza dopuszczalne obciążenie jednej opony. Indeks prędkości oznacza się literami alfabetu i informuje o maksymalnej prędkości, z jaką można podróżować z danymi oponami. Na przykład indeks prędkości H oznacza prędkość maksymalną 210 km/h. Zimą jeździmy wolniej, więc można pokusić się o opony z indeksem niższym niż prędkość maksymalna posiadanego samochodu.

Dodatkowo na ściance należy szukać dwóch oznaczeń. Pierwsze to M+S. To skrót od mud + snow, a więc śnieg + błoto. Opona z tym oznaczeniem zapewnia lepsze właściwości na śniegu i w błocie pośniegowym. Drugie to symbol płatka śniegu i trzech szczytów. Takie ogumienie przeszło rygorystyczne testy pod kątem bezpieczeństwa i pewności prowadzenia w śniegu i na oblodzonej nawierzchni.

fot. materiały partnera

Nowoczesne technologie w świecie opon

Choć dla wielu opona jest gumowym okręgiem, to warto wiedzieć, że producenci stale udoskonalają konstrukcję swoich produktów, skład mieszanek oraz wzory bieżników. Wszystko to jest robione po to, by zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, niskie zużycie paliwa oraz długą żywotność ogumienia.

Marki premium przykładają dużą wagę do projektowania swoich produktów. Robi tak m.in. Continental, który w najnowszej oponie WinterContact TS 870 P zastosował udoskonalone lamele, bieżnik i mieszankę. Lamele to mikroskopijne rowki, które odpowiadają za poprawę przyczepności. W tym przypadku ulepszona konfiguracja stromych lameli zbiera więcej śniegu, a więc skraca drogę hamowania i poprawia osiągi. Autorska mieszanka CoolChili ze specjalnymi rowkami hydro zapobiega wystąpieniu zjawisku aquaplaningu, a więc "unoszenia" opon nad powierzchnią wody w wyniku jej nadmiernego nagromadzenia.

fot. materiały partnera

Dlaczego lepiej zainwestować w premium?

Wysokiej klasy opony nie należą do najtańszych, ale jest to inwestycja, którą warto poczynić. Dzięki temu ogumienie będzie przyjazne nie tylko dla portfela, ale również dla środowiska.

Na przykład w oponach Continental z serii WinterContact TS 870 P i TS 860 S opory toczenia mieszczą się w przedziale B – D, co przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz zwiększenie wytrzymałości opon. Wolniejsze ścieranie bieżnika to dłuższy czas pomiędzy wymianami ogumienia na nowe oraz ulga dla środowiska przez zmniejszenie cząsteczek gumy dostających się do atmosfery. Z oponami premium możesz zajechać daleko i co najważniejsze - bezpiecznie.

fot. Pixabay