Jak wybrać bezpieczne i ekonomiczne opony zimowe?
Choć obowiązek jazdy na oponach zimowych nie jest wprowadzony w Polsce, to jednak zdrowy rozsądek powinien wziąć górę i zmotywować kierowców do zakupu zimówek. Kiedy zmienić opony na zimowe? Eksperci radzą, by robić to, kiedy temperatura spadnie poniżej 7°C i utrzymuje się na niskim poziomie.
W niskich temperaturach opony letnie twardnieją, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia, ponieważ sztywny blok bieżnika może się ukruszyć. Dodatkowo bieżnik jest tak skonstruowany, by sprawdzać się w wyższych temperaturach na suchej nawierzchni lub w trakcie opadów deszczu. Z kolei bieżnik opon zimowych jest stworzony z myślą o szybkim oczyszczaniu się ze śniegu i błota pośniegowego.
Opony letnie mają także dłuższą drogę hamowania w niskiej temperaturze, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo nie tylko w nagłych sytuacjach. Skoro już wiecie, dlaczego warto dokonać zmiany, to jeszcze warto dowiedzieć się, jak wybrać najlepsze opony zimowe.
Tajemnice etykiet na oponach
Obecnie klasa efektywności paliwowej jest oznaczona literami od A do E i przyjmuje się, że wraz ze spadkiem o jeden stopień zużycie paliwa wzrasta o 0,1 l na każde przejechane 100 km. Podobnie oznacza się przyczepność na mokrej nawierzchni. Tu każda kolejna klasa to dodatkowe 3,5 m drogi hamowania. Dlatego najlepiej wybierać opony klasy A lub B.
Poziom głośności jest oznaczany przez symbol fal dźwiękowych. Krótko rzecz ujmując – im więcej fal, tym głośniejsza opona. Musicie jednak wiedzieć, że z racji swojej konstrukcji opony zimowe zawsze będą nieco głośniejsze od letnich. Warto wiedzieć, że poziom hałasu jest mierzony na zewnątrz pojazdu, a za odczucia w jego wnętrzu odpowiada wiele czynników. Hałas może być generowany np. przez zużyte łożysko piasty. Dodatkowo w 2021 r. wprowadzono oznaczenie informujące, czy produkt nadaje się do użytku zimą.
Jaki rozmiar opon zimowych?
Ostatnie dwie cyfry wyrażają średnicę w calach. W praktyce zwykło się kupować ogumienie o mniejszej średnicy i szerokości oraz wyższym profilu. Opona o wysokim profilu lepiej tłumi nierówności i chroni felgi przed uszkodzeniami powodowanymi np. przez dziury w drogach. Wąskie opony mają też większą siłę nacisku na cm kw., więc lepiej "wgryzają się" w śnieg.
Na przekór tej teorii producenci aut często sugerują używanie opon o takich samych rozmiarach jak letnie i należy trzymać się przede wszystkim zaleceń z instrukcji obsługi auta.
Parametry i oznaczenia opon zimowych
Dodatkowo na ściance należy szukać dwóch oznaczeń. Pierwsze to M+S. To skrót od mud + snow, a więc śnieg + błoto. Opona z tym oznaczeniem zapewnia lepsze właściwości na śniegu i w błocie pośniegowym. Drugie to symbol płatka śniegu i trzech szczytów. Takie ogumienie przeszło rygorystyczne testy pod kątem bezpieczeństwa i pewności prowadzenia w śniegu i na oblodzonej nawierzchni.
Nowoczesne technologie w świecie opon
Marki premium przykładają dużą wagę do projektowania swoich produktów. Robi tak m.in. Continental, który w najnowszej oponie WinterContact TS 870 P zastosował udoskonalone lamele, bieżnik i mieszankę. Lamele to mikroskopijne rowki, które odpowiadają za poprawę przyczepności. W tym przypadku ulepszona konfiguracja stromych lameli zbiera więcej śniegu, a więc skraca drogę hamowania i poprawia osiągi. Autorska mieszanka CoolChili ze specjalnymi rowkami hydro zapobiega wystąpieniu zjawisku aquaplaningu, a więc "unoszenia" opon nad powierzchnią wody w wyniku jej nadmiernego nagromadzenia.